آموزش تخصصی برق والکترونیک

آموزش تخصصی برق والکترونیک

هادی خیاط باشی (مربی سازمان فنی وحرفه ای)
آموزش تخصصی برق والکترونیک

آموزش تخصصی برق والکترونیک

هادی خیاط باشی (مربی سازمان فنی وحرفه ای)

ظرفیت کولر آبی چیست؟

فاکتورهای مهم هنگام خرید کولر آبی چیست؟

دقت کرده‌اید که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن دستگاه‌های جدیدی مانند کولر گازی، هنوز تعداد بسیاری از افراد ککولر آبی را به عنوان سیستم سرمایشی خانه یا محل کار خود انتخاب می‌کنند؟ این موضوع نشان می‌دهد چیزی از محبوبیت کولر آبی به خصوص در مناطقی که آب و هوای بسیار خشکی دارد کم نشده است و مردم همچنان از خرید کولر آبی استقبال می‌کنند. از این رو اگر به فکر خرید کولر آبی هستید حتما باید فاکتورها مختلفی را قبل از خرید در نظر بگیرد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها ظرفیت کولر آبی است. حتما مقاله تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی را مطالعه فرمایید .

حال منظور از ظرفیت کولر آبی چیست؟ بگذارید این موضوع را با یک مثال بسیار ساده روشن کنیم. فرض کنید شما یک کولر آبی با ظرفیت بسیار بالا در ابعاد بزرگ برای یک محیط کوچک خریده‌اید. درست است که هوای محیط به شدت خنک می‌شود اما از طرفی میزان مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند و در کنار عواملی مانند ایجاد سر و صدا در فضای کوچک بیشتر به چشم می‌آید.

حال برعکس همین موضوع را تجسم کنید که یک کولر آبی بسیار کوچک و کم ظرفیت برای یک محیط بزرگ تهیه کرده‌اید در این صورت برای خنک سازی محیط به کولر فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است آسیب جدی ببیند از این رو ظرفیت کولر یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید کولر آبی مناسب است.

البته ناکفته نماند که در کنار ظرفیت به دیگر اجزا کولر آبی نیز هنگام خرید باید توجه کرد اینکه راندمان کاری، نوع موتور و سیستم به کار رفته در مدل کولر آبی مد نظر شما چطور است نیز از فاکتورهای مهم دیگر هنگام خرید است.

ظرفیت کولر آبی چیست؟

ظرفیت کولر آبی یا همان CFM عبارت است از واحد جریان هوایی که در سیستم تهویه مطبوع (Air conditioner) مورد استفاده قرار می‌گیرد. واحد مورد نیاز برای سنجش میزان ظرفیت کولر آبی بر حسب فوت مکعب در دقیقه است که اصطلاحا به آن میزان ظرفیت خنک سازی (Cooling Capacity) می گویند. واحد CFM نیز به طور قردادی برابر با ۲۸٫۳۱ لیتر بر دقیقه است که با توجه به آن میزان ظرفیت در کولرهای مختلف را می‌سنجند.

ظرفیت کولر آبی عبارت است از میزان حجم هوایی که کولر به کمک پروانه فن خود از محیط بیرون مکش کرده و در مدت زمان یک دقیقه به داخل ساختمان می‌فرستد.

ظرفیت کولر چگونه محاسبه می‌شود؟

انتخاب ظرفیت کولر آبی بر اساس متراژ یا محاسبه ظرفیت کولر آبی بر اساس متراژ خانه کار چندان دشواری نیست و برای این کار کافی است چند پارامتر اصلی مانند تعداد اتاق‌ها، تعداد درچه‌های اتاق( خروجی هوا)، محل جغرافیایی محیط، آفتابگیر بودن محل و ضخامت دیوارها را در نظر بگیرید. حال برای فهم ساده‌تر موضوع ظرفیت کولر آبی و محاسبه آن برای شما یک مثال می‌زنیم:

فرض کنید یک آپارتمان چهار طبقه در اختیار داریم که واحدهای آن ۱۰۰ متری و دو خوابه هستند. حال اگر تمام پارامترهای ذکر شده را در نظر بگیریم برای چنین خانه‌ای یک کولر آبی با توان ۴۵۰۰ کافی خواهد بود. حال اگر یک واحد آپارتمان کوچکتری داشته باشیم، مثلا ۶۰ متری با یک خواب باشد برای این فضا کولر آبی با توان ۳۵۰۰ ایده‌آل خواهد بود. حال برای اینکه شما نیز بتوانید یک حساب سر انگشت شماری برای فضاهای مختلف داشته باشید در جدول زیر ما بهترین نوع ظرفیت برای متراژ‌های مختلف را برای شما مطرح کرده‌ایم:











محاسبه عامیانه و معمول ظرفیت کولر آبی


البته فراموش نکنید که عوامل مختلفی مانند سایه یا آفتاب گیر بودنف نحوه کانال کشی و عایق بندی دیوارها و پنجره می‌تواند تاثیر بسیار موثری بر روی محاسبه میزان ظرفت کولر بر حسب متراز خانه بگذارد که در چنین مواردی برای تعیین میزان دقیق محاسبات می‌توان از متخصصین خبره کمک گرفت. همچنین می توانید راهنمای خرید و مقایسه چیلر و کولر گازی را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید .

عوامل موثر در ظرفیت کولر آبی چیست؟

قطعا فاکتورهای بسیار زیادی بر روی هوادهی کولر آبی یا همان میزان ظرفیت کولر موثر است که می‌تواند بر روی میزان راندمان موتو جهت خنک سازی محیط و میزان آن نیز تاثیرگذار باشد. به طور مثال یکی از این فاکتورها فن مورد استفاده در سیستم کولر آبی است. البته با این گفته فکرتان را به سمتی نبرید که هر جه فن بزرگتر باشد، ظرفیت کولر بالاتر است.

این تصور اشتباه است زیرا فن کوچکی که در کولرهای کم ظرفیت به کار رفت ظرفیت بسیار بالایی دارد اما با این وجود هوای خروجی توسط این فن به فواصل بسیار دوری پرتاب می‌شود و درواقع جریان خروجی تنها بر یک جهت متمرکز است و این شرایط هرگز ایده‌آل نیست. و این درست در حالی است که اگر فن سیستم بزرگتر باشد جریا هوا در محیط اطراف به خوبی پخش می‌شود و از این رو ظرفیت و میزان حجم هوادهی کولر آبی بهتر و کارآمدتر می‌شود و در چنین سیستمی شما به وضوح مشاهده خواهید کرد که هوا نه تنها در یک منطقه وسیعی پخش شده بلکه به صورت کاملا یک دست در تمام نقاط محیط هوای خنک احساس می‌شود.

ظرفیت کولر آبی
برای محاسبه حجم هوادهی کولر آبی بایستی تمامی فاکتورها از متراژ خانه گرفته تا عوام فیزیکی مانند نوع فن را در نظر گرفت تا بتوان کولر آبی مناسب با محیط خریداری کرد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید عوامل بسیار موثری بر روی ظرفیت کولر آبی تاثیر گذار است و بایستی هنگام خرید کولر آبی تمام موارد را فاکتور کرد. حال بهتر است بدانید که در کشور ما ایران برای بیان میزان ظرفیت کولر آبی از واحدهایی مانند متر مکعب بر ساعت نیز استفاده می‌کنند که امکان تبدیل آن به واحدهای رسمی و استاندارد جهانی نیز آسان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد